Week van de cultureel Ondernemer 2014

26 nov 2014t/m28 nov 2014

De week 2014 met het Thema “The Artist as an international cultural entrepreneur” en vond plaats op 26, 27 en 28 november 2014.
Deze werd in samenwerking met Creative City Zuyd georganiseerd met steun van de provincie Limburg.

Door de veranderende omstandigheden van het culturele economische landschap is cultureel ondernemerschap binnen de kunstopleidingen en de dagelijkse praktijk van de kunstenaars/creatieven, de laatste jaren steeds urgenter geworden.
Het waren vooral de externe factoren die, naast de al bestaande een intrinsieke motivatie, het veld dwong tot een innovatie op ondernemen.
Cultureel ondernemerschap heeft nu weliswaar een vaste plaats binnen de diverse curricula maar de ontwikkeling in de aanpak die voor alle opleidingen( Vanaf 1 september 2013 zijn alle kunstvakopleiding ondergebracht binnen een faculteit Art Faculty Maastricht ) een verdieping en voordeel kan bieden, is verder doorgezet.

Na een pilot van de week van de culturele ondernemer voor een gedeelte van de kunstfaculteiten van Zuyd Hogeschool in 2012, heeft in 2013 een eerste integrale week van de culturele ondernemer plaats gevonden. Integraal in die zin dat het nu voor alle kunst academies ( Fine Arts and Design- Media Design & Technology- Architecture- Scientific Illustration- iArts- Toneelacademie- Conservatorium) een verplicht onderdeel in het curriculum is geworden maar nadrukkelijk ook werd opengesteld voor alumni cq creatieve starters uit de regio. Dit openstellen werd mede mogelijk gemaakt door de betrokkenheid van de provincie.

 

Ruim 300 studenten en 50 starters bezochten een of meerder keren de diverse aangeboden lezingen en workshops in het totaal 718 personen . Om zoveel mogelijk participanten te bereiken werd samengewerkt met een aantal partners.  Op de eerste plaats om een inhoudelijke verbreding, anderzijds voor het zo optimaal mogelijk bereik van jonge starters uit de regio. Partners hiervoor zijn Kamer van Koophandel, Cultuur en ondernemen, stichting voor de Kunst , common Knowledge van the Artist and the Other en de Maxwell Group.

 

De week 2014 heeft als Thema

“The Artist as an international cultural entrepreneur”
en vindt plaats op 26. 27 en 28 november 2014.

 

 

Werkwijze en planning voor 2014:
Een werkgroep uit bestaande uit experts, docenten en veld is in maart gestart met de eerste voorbereidingen. Dit omvat op de eerste plaats de verwerking van de evaluatie van de week van 2013 en het vaststellen van de nieuwe data. In tijd betekent dit dat voor het zomerreces de inhoudelijke contouren zichtbaar zijn. In augustus wordt gestart met vastleggen van sprekers en workshopleiders.

Omdat afgelopen jaar drie aaneengesloten dagen organisatorische problemen in de afstemming van de Academies gaf en daarbij drie hele dagen een te grote spanningsboog is om de aandacht scherp te houden, wordt nu voor een compactere en actievere opzet gekozen.
De start is op de woensdag met een klein symposium vooral gericht op de ontwikkelingskansen/ontwikkelingsthema’s  in de Euregio. Dit onderdeel wordt in samenwerking met  partners van de Euregio uit Belgie en Duistland ontwikkeld. Daarna  gaan de studenten in een “pressure  Cooking” programma twee dagen inclusief de tussenliggende avond, actief werken in en aan cultureel ondernemerschap. De lijn is de we starten met actieve workshops ( doen) en om via (Keynote)lezingen en workshops naar een pitch toe te werken.

 

 

Uitbreiding doelgroep
Op de woensdag wordt ingezet met het over de fysieke grenzen werken. Dit wordt voortgezet om tijdens de andere dagen samen te werken met Belgisch Limburg. Dit zal in de editie van 2014 nog het karakter van een pilot hebben omdat afstemming voor dit soort samenwerking lange voorbereidingstijd vraagt.  Hiervoor worden niet alleen instanties van hen betrokken bij de voorbereidingen, maar wordt  ingezet op gericht enkele studenten en starters van hen uit te nodigen  voor deelname. Vanuit de financiële opleidingen van Zuyd Hogeschool is ook interesse getoond voor aansluiting. In 2014 zal met deze uitbreiding een mix van deelnemers ontstaan van kunststudenten en jonge starters uit de Euregio aangevuld met economische studenten.
Op alle dagen zullen meerdere workshops gelijktijdig plaats vinden, sommige in herhaling en sommige zowel Nederlands- als Engelstalig.

Alle workshop worden gegeven door personen uit bedrijfsleven, beroepspraktijk en aansprekende instellingen. Voorts wordt Kamer van Koophandel, Cultuur en ondernemen Nederland, St. Voor de kunst betrokken in de vorm van workshops en beurzenstands.
Voor de organisatie wordt gebruik gemaakt van de capaciteit van Creative City Zuyd en de inzet van werkstudenten/alumni. De financiële organisatie verloopt geheel via de Stichting Mastering Cultural Entrepreneurship Maastricht.

 

 

Inhoudelijk toelichting op het programma
Afgelopen edities werd gekozen voor cross over en transdisciplinariteit. Die lijn willen we voortzetten maar nu meer gekoppeld aan majeure ontwikkelings thema’s van de Euregio:  Duurzaamheid, zorg, materialiteit . Dat resulteert in specifiekere lijnen waarop deelnemers kunnen inzetten met de keus van een plan en dat met gemengde disciplines kan uitwerken in de workshops.
De (Keynote) sprekers worden met zorg uitgekozen en passend binnen de opbouw van het programma van die dag.

Op de symposiumdag (eerste dag), zijn kleine lezingen en is een internationale persoonlijkheid op het gebied van ondernemen en innovatie als Keynote speaker gepland. Deze zet met zijn presentatie de toon voor de week van de cultureel ondernemer.
De donderdag zullen (Inter)disciplinaire groepen met hun plan in actieve workshsops gaan werken. Op de vrijdag zullen deze plannen dan gepitcht worden.
Tussen programma onderdelen zullen studenten/alumni kleine performances verzorgen.